----------- och lieten we onze hondehoofden hangen namen we afscheid in de vestibule tweemaal met hetzelfde gietertje vertrokken gezichten door de vertrekken waar het licht tochtte haakten ons los en zuchtten met ons ene been ----------- OLIFANT: De taal heeft een schrijver gebaard Laat nu de muizen maar het oerwoud kappen. ----------- is het nog ver? nee hoor het is zover over ----------- Kaal Tijd Gortdroge kou in witgrijs van stilte Hangend vingerspan boven ijstoetsen met ivoren afstoot start strekking beweeg van reactie kort en plots buigt zacht door onder aangedreven snaar en stopt onder gewuif van achtergrond: een eerste blad elders begon eerder al lichtdruppel splitst in geluid dat reist diagonaal trekt hoeken scherpt tot valt in nieuwe druppel waardoor eerste 1 kleur verschiet nu zoeken naar uiteengehaalde vorm van macht de tegenbeweging van het eenrichting der entropie het opwinden van de veer; veer strak dan stop. hoe beleefd doordringen energievormen in wederzijds vertalen laten we ons daar verrassen ! twee mensen judoschaakdans-stomp een valt twee weet niet wat ook dans met schrikvechten en schreeuw valt tegen instrument lamp stuk en één tussen publiek deelt klappen en lakens voorlopig genoeg meteen zeer estetisch licht & dans of 't echt is gauw doorspuiten spoelen reinigen dus ook de angst brengen morgen de eenzaamheid in de ochtend de lege dozen laten zien in grijs gepakte trieste elegantie geen plezierig iets geen ernst eerder geen houvast kou en ongezel geen avond uit of met boodschap: alleen de wind aangeven de ijzige mist andere helft : huiswerk ----------- onder karamkambool sta ik de mate van omgeven die bladen is met telkens die vijveren naar de omwegen van het zink maar dat bekent hier nog iets naders dan daar staart het galant om wat ik drink dat bij het beginvork in concert behaalde geuren beglijden partikels kleren: dronkengeen blokkenwoud gombruid etsenderwljs momentane wormen kussen geen vouwen geen verfrissingen; constant gedachtig ----------- over de onderdelen die ik verzamel: er zijn twee mogelijkheden hun vorm tonen of hun functie beter: één vorm en één van hun functies er mogen geen voorwerpen nutteloos blijven ze moeten óf vorm óf functie of iets anders tonen toch is het ook mogelijk zin te geven aan het weggestopt in een doos zitten. er kan dan een etiket op de doos zitten dat beschrijving of commentaar of toevoeging geeft. de doos kan voorkomen op een inventaris of: de inhoud van de doos kan onderwerp van een tekst zijn. is deze tekst zélf misschien de zin van verborgen gebleven voorwerpen? kan de tekst ook zelf zelfs onderwerp worden: het woord "mogelijkheden" in de tweede regel kan beter "aspekten" zijn zodat het "tonen" in de eropvolgende regel dan vervalt. ("of" wordt "en" bovendien). ----------- SNUFJES draadloze koptelefoon draadloze luidspreker draadloze versterker-afstandbediening draadloze naald naadloos pak naaldloze hak loze draad horloge te logeren liegende dader dadelvliegje zadelpijn balhoofd koploos zaadje vleugje rozijn knooploos oortje sluipend kussen duivels oortelefoontje snuivend gehoorbeentje loopneus snuffelpaal neusloze telefoonstem telefoonloze kop ----------- Er zijn dingen. En dat ik ze opschrijf. En dat ik dit opschrijf. Met jou kan je geen normaal gesprek voeren. Tel uit je winst. Zo is het toch? Niet dan? Daarom.. Beiden zich glimlachend weerverheffend tevreden zich neergelaten te hebben. Ik zal leren niet zélf te lachen. Hoe laat is het? Het is tijd. Hoeveel krijgt u van me? Wat de gek er voor geeft. Wat ben ik u verschuldigd? Veel dank. Zijn er nog vragen? Zijn er nog vragen? De reclame is weer prima. Jammer dat die artikelen erbij horen. Voor zijn tanden at hij alleen soep en zachtbord. Hij haalde koortsachtige blaadjes van zijn oogleden om de kleine worteltjes te lezen. Aannemersbedrijf Steenkist & Verder Maassluis. Het relativerende "Bijvoorbeeld" achter een bedrijfsnaam. Een hele grote gulden met allemaal kleine varkentjes erin. De pen snuffelt aan het papier en de lamp buigt zich nieuwsgierig er overheen. Het dessin van deze jurk past goed bij je mondhoeken. Nee dat is niet waar want daar heb ik ook al eens over nagedacht een paar jaar geleden. Hij zegt Ik wil me niet van Jo distancieren, want dan springt ze te water Nee die moeten we niet in huis hebben." ----------- boekenbezit collectief bezit aanwezigheid de boekenkast in huis als eindboompje van een cultuur een literatuurproductie lezen doen we niet we bezitten boeken we slaan op belasten ons rugdekking voor spoorbijster medicijn voor slechte tijden woorden om in te projecteren selectie uit het totale aanbod als uitdrukking beschrijf een mens zonder boeken dan heb je wéér een boek leven zonder lezen zonder schrijven vervanging van mensencontact kop in 't zand in plaats van de werkelijkheid = zand te leren zand = angst boek = werkelijk band met onzichtbaren band met doden band met ficties van anderen stof voor eigen fictie ingebonden met stofomslag uitgenaaid met naadloze draad uitkleden: bril af kleren uit nog eens bril af ? en wat dan nog ? bril omhoog: krantenpapieren letterdruksel ! ----------- jongen in kamer kijkt door verschillende ramen naar verschillende landschappen in muren van decors delen van reclameborden. vrienden komen langs met pakketjes een vlieg komt binnen waarvoor de jongen zich klein maakt en in de muur schuift waardoor vlieg groter wordt maar te laat om de cello in de hoek wat zachter te zetten. want die is het. ----------- een vliegtuig in plaats van een linkerschoen een hol beentje om te fluiten op wisselende snaren peerdrups ? regen ! ----------- laat opgestaan uit zieke dromen buiten het licht al aan geluiden en wind gemaakt en planten en bomen. ----------- bronsmetalen sponningen letters op grote afstand boven tien keer manshoge ingang glazen steentjes aan de leestafel van het warenhuis: new york 1920 in snotgroen ochtendlicht. ----------- neem ik de binnenweg om meer bij de mensen te horen hoor ik teveel teevee bel ik aan zegt die man : u bent de eerste uw tijd was acht minuten hier uw kaartje; ik stoor en wacht op klagers de eerste krijgt zijn kaartje er zijn geen prijzen. ----------- Kunstwerk door en voor flatbewoners: Twee flats tegenover elkaar. Lichten aan en uit volgens programma improvisatie. Producenten zijn elkaars consumenten. ----------- Op het strand oud hout ordenen. Vierkanten leggen een rechte hoek een vertikaal. Een vlonder op zijn kant een ijzerbouwsel erop. Plastic papier en touw gebruiken. Ook eens wat laten liggen. ----------- De vloer van de flat is een platform waarop we zojuist geland zijn. Zodra geland sloot zich een glazen wand tussen ons en de buitenwereld. De komende tijd zouden we ons via de ingewanden van de woontoren naar de grond kunnen begeven voor noodzakelijke maar tijdelijke handelingen. ----------- Tijdens het bezoek veranderde de kamer. Het licht werd roder toen koeler. Voorwerpen verplaatsten of werden vervangen. Objecten bleken kinetisch. De vloer ging over in verkeersgeluid wind water. De veranderingen gingen heel langzaam. Er veranderde steeds maar heel weinig tegelijk. Geen show. Meer relativerend. Meer niet. ----------- directeur klein waterleidingbedrijf rand van stad in bos langs bruisend beekje lome zomerdagen wetenschappelijke tijdschriften lezen over ijzerconstructies telescopen stoommachines logerende collega gesprekken over studie en politiek en kunst beleefdheid in een schoon huis gedichten schrijven over de Historie over de Koloniën ----------- na z'n dood vonden ze een koffer propvol kruiswoordpuzzels de meeste nog niet af zevenenveertig jaar werk vergeefs en hij wist dat. na z'n dood vonden we een koffer propvol halfopgeloste wiskunde-puzzels uit tijdschriften dus zéker al eens eerder opgelost zeventien jaar overbodig leven een intellectuele goudzoeker ----------- de weg houdt ineens op er was geen weg alleen het spoor dat ik naliet overal weiland zelfs achter me en boven me; groene kost van koeien die kaas en melk kwijlen maar die weg zien we nooit meer die is weg kwijnen wijlen ----------- duurt het nog lang? nee hoor we zijn er allang geweest. ----------- hoe tijd? één voetje voor voetje als overkant dan uit niks niks met stuipjes / ontspanningen voortdurend zelfde steeds één afwijking voortdurend anders steeds één herhaling radiogimnastiek met flarden aangevreten. ----------- pers de zinnen vol een worst met woorden vullend trek losse vellen weg; dat samenbindend wangestalt schuw het schuim wortel het kwaad verjaag de beelden houd over: taal doodlopende eenrichtingweg zure plantengroei woekerwas : wat was dat ? ----------- de kaaltakker stempelde met grote saaiheid onregelmatig verspreide groepjes van vier deukjes die elk de hoekpunten van een klein vierkantje vormden met verschillende ori ntatie met ori ntatie wordt bedoeld de richtingen van de zijden van een vierkant ten opzichte van de zijden van een ander vierkant er wordt hier dus in de tekst ingegrepen door ongevraagd toelichtingen te verschaffen evenals ongevraagde vragen wat is een kaaltakker? ----------- dan had ik nog op die zolder moeten zitten tussen de gordijnen en de grote spiegel los van de mensen mezelf een achtergrond geven en een verleden zoeken maar ik verkocht me aan beschaafdheid braafheid die me nu belemmeren het zicht op mezelf haal de muren leeg haal ook dat zachte licht eraf zet een zon in het midden laat elke daad zijn scherpe schaduw werpen opdat zure lijnen bijten tot op het bot en onze eenzaamheid te kijk tegen de dood 12.XI.76 ----------- Nu las ik weer over W. hoe hij de eenzaamheid zocht in een zelfgebouwde hut in Noorwegen of Ierland hoe hij voor ontspanning cowboyboeken las hoe hij de enorme erfenis aan zijn familie gaf hoe onaangenaam hij voor zijn omgeving geweest moet zijn W: hut tuinman onderwijzer moeite met orde meubilair erfenis geen vrouwen rigoreuze levensloop en bezigheden geen belangstelling voor medemensen leerlingen lectuur. ----------- H: jij houdt niet van gewoon amusement jij wilt verlegen zijn misverstandig dromerig . jij cultiveert vage levensloop en bezigheden jij wilt te vriendelijk zijn te geduldig relativerend zachtjes meepraten be-invloedbaar afhankelijk jij veredelt het consumeren van stemmingen jij strééft naar belangstelling voor mensen ijdel. ----------- Wiskunde (W) is de enige gelegenheid waarbij je weet waar je over praat. Al het andere (A) is stemmingmakerij. Nou en ? Wat vergelijk je nu? W: het vastgestelde doorgeven. A: nieuwe inhouden formuleren. De vergelijking is onrechtvaardig. Een nieuwe wiskundige theorie zal eerst ("voor-"wetenschappelijk") stemmingmakend zijn. Buiten de wiskunde kunnen al vastgelegde formuleringen ook exact zijn. Wat is de zin van een sluitende redenering. Het effect is kater. Het zoeken naar de formulering heeft dat zin? Of beter buiten ons gedreutel een aantal zinnen neerzetten die op zich consistent zijn zonder te eisen dat iets over de realiteit gezegd moet. Woorden als deel van de realiteit in plaats van commentaar erop. Mogen dan nog de volgende zinnen? Dat gedicht van hem. Het gebouw van E. Ik heb honger. Ik ben ongelukkig. Heeft dit zin? Heeft zin zin? Zodat geen zin overblijft die niet mag. Mogen de zinnen van deze tekst? Mag je wel spreken van "goed" "beter" "mogen" ? De flitsende uitsmijter ontbreekt. Ik stop. 7 AUG 76 ----------- aan de tafel ruimte achter de kast dozen en planken voorzichtig de kamer in hoewel bekend leek alles nieuw ver weg koel en plat dit nog maar een deel van kamer een papieren gordijn een tafel met een palmpje een kast halveert een gasstel op een koelkast het niet zichtbare werd stuk voor stuk herinnerd hoewel nooit eerder hier geweest kwam immers vanachter kast ? ging aan tafel zitten en schreef: aan de tafel een opengevouwen papier plat op de tafel waar ik aan zit de vouw tilt mijn kant op de neus-adem drukt het neer ik pak het dagboek om over M te lezen ik lees over mijn hoofd op een foto ik zoek de foto ik vind een stencil over een keuzetest ik noteer het bedrag dat ik moet storten ik zoek de datum van de test op ik vind de datum van de ontmoeting met M ik lees over M ik zit in de kamer achter de tafel wat? waarom kamer en tafel genoemd? en tegenwoordige tijd? de lezer leest de tekst! ----------- een landschap waarin de bewegingen van mensen worden beschreven. gladde wanden bochten en smalle loopgangen het is er allemaal. weersomstandigheden wederzydse beinvloeding keuzemogelykheden. er is herinnering en verwachting; twyfel hoop en misverstanden. gereedschappen voor ruimtebegrenzing theorieen voor het denken. ----------- een boot om je heen met echt water erachter. beetje vuil met dingen erin binnen weet je ook niet dat je en wat je kunt orden en schoonmaken dus je vergeet je te scheren. soms wel soms niet en als er bezoek is weet je ineens over niets anders dan waarom dat blauwgeteerde houtplankje vanwege de licht- val zus en de ruwheid van het materiaal vooral in verhouding met de omgeving en het terugkeren van kleur of materiaal op andere plaatsen om bepaalde lijnen vast te leggen ter ori ntatie van binnenruimten over de functie waarvan voorlopig nog niets te beloven is het is een aanzet een voorwaarde tot tot wat dat moeten we nog zien al moet gezorgd dat we niet voortijdig ontmoedigd dat is één van de redenen zonder nog te verwachten noch te verzwijgen~ op slechts wegwijzers om op weg te wezen. Deze kant. Daarna hierheen. Eromheen! Waar jullie? Ik mee! En lachen liggen. Opstaan en weer vielen vliegende muizen opvallend laag over 't meer weg en weer terug van omweg zonder markering. Geen voet buiten de direkte eigen omgeving. Grondig waarnemende zintuigen. Patronen leggen verbanden stellen vragen prikken en knijpen. Vermoeiing forceren zeuren aan 't hoofd horen onder 't hoofd kussen. Blind tasten voor de kijker belachelijk niet eens lachwekkend wrevel dom. Zie voor verdere medelingen elders in dit blad. Voor de mond eist deze herfst een kleur die middenhout om het doldraaien te voorkomen om voor te komen. Zullen A en B nog deze avond elkaar ontmoedigen? De wezel schoot in zijn schoorsteenmantel in een drapeau van crepe de chine zijn pen leeg. Papier ! ----------- Het grasveldje met de kinderen die de bal verzuren en het verdriet er bij elkaar instompen. De fotograaf. Kijkt bij alles wat hij ziet als door de lens als naar de foto ervan. Ziet ook wat er veranderd moet om er een foto van te maken. Alle verzonnen gesprekken ontmoetingen gebeurtenissen. levens. Gelogen dagboeken. Had de deegrol er bijtijds afgehaald en gewacht en gewacht tot plotseling beseft misverstand? ergens anders, iets anders? Had weer de verkeerde opdracht of persoon gedaan. Niet onaardig. Nu dingen die echter zijn. Immers nu broodfietsje staalpijn gaaspiepje en zo! Had ik een handjevan wol gemaakt en beschreven in ambtelijke taal. Heb jij dat konijn nog op slot gezet? We hebben een plan! De telefoon staat op scherp als je niet oppast zal ik je een nummer laten zien waar je roodgloeiend van achterover valt! Natuurlijk kijken mensen vanaf de foto naar buiten van het midden af; een klap in het gezicht. ----------- De fotograaf. Hij kijkt rond of hij zwart ziet. Een taalboek vol haat en leven. Een beweging om een plaats te maken een muziek. Een reden zoeken om met een boekje en een pennetje te zitten. Beelden maken en vertalen. Taal maken en verbeelden de lezer laten verbeelden wanhopig. Zeg wat moet dat met dat gele boekje stelt dat nog wat voor? Een soort dialoog zeg je ben je dat aan het doen? En die verhalen die je me steeds vertelt komen die er niet in? O, je bent geen schrijver. Namen verzinnen? Gaat het niet zo? Ja begin is moeilijk begrijp ik. Toch maar eens doen. Losse kladblaadjes weggegooid dus briefvorm of dagboekvorm bekentenissen fantasieen. Teveel tegelijk. We zaten bij H. in de tuin. Dat was geen tuin maar een landje met daarachter een boomgaard. Voornamelijk onkruid en kapotte rieten stoelen waar we op zaten. Ik schreef in een geel boekje en V. zat op het houten bankje met een hoed op tegen de zon. Als het vlieg- tuig over ons heen was gevlogen hoorde je vogels varkens en insekten. Verderop is een geitje. Aan een touw. Als je aan komt lopen springt hij op de bank en op de tafel op zijn hoge hakjes. Hij heeft een hard koppie met deuken en uitsteeksels. De zon is heel erg warm nog net geen pijn in de ogen of de nek. H. houdt niet van de zon. We voelen ons hier thuis maar ook de onrecht- vaardigheid ervan want het zijn de anderen die ons dulden en waarom zouden we ons thuis niet thuis voelen? Er is een beperkte keus aan bezigheden die het leven vereenvoudigt idealiseert. Afstand nemen disciplines verzinnen plannen voor tijdreservering. De bakstenen muur wordt beige de houten muur blauw als garantie voor de rest. Ongeveer een wilde tuin met oude tuinmeubels verplaatsbaar niet definitief.. Losse bakken met onkruid en boompjes. Bedden elke avond uit de kast halen. In de kasten materiaal: kleine spullen mappen. De speeltuin bij de uitspanning in het gras. Een geelgeverfd ijzeren tafeltje met gele stoeltjes eromheen zo dun zo tekeningachtig spinnepootjes onder onze lichamen. Wij die daar waren gaan zitten een tussenpauze in onze bezigheden of zelf een bezigheid. Rondzien en aan thuis denken. Ons prettig voelen dat ligt aan de stoffering van de omgeving. Dus als je thuis die dingetjes hebt voel je je goed voorlopig. Zo is ook muziek een vliegwiel eenmaal door één geest in beweging gezet blijven alle pretenties meedraaien ook op andere momenten voor andere geesten. Met de zwarte schijf koop je de wereld van de maker die de jouwe is en bij het luisteren ben je dus zelf de maker de ontvanger van de energie die de maker had. Hetzelfde als je in een landschap bent een huis bijvoorbeeld. Wat levert het op wie koopt er wat voor? Schrijf een boek met recepten verhalen die betoveren wat een gepruts. De stand van de schoen ten opzichte van elkaar de bewegingen van vlinder of bij het gezoem van verre machine vlinder schoen. De verdovende loomheid die het licht stilzet, donker maakt en loodzwaar. De bril die een uur weegt in de zon. De voeten die zachtjes brandend breder worden en rood stoven. De schoenen met zand gevuld een blok aan het been. ----------- - Hoe gaat dit kunkje eigenlijk aan? - Nou ik denk gewoon opzij en dan uitdrukken laat maar even zien. - Ja weet je het gaat niet om hoe het moet maar hoe je het uitlegt. - 0 ja je bedoelt zonder voorbeeld uit het hoofd dus. - Zo iets ja in woorden dus. - Maar hoe leg je iets uit leg me dat eens uit. - Waar je moet beginnen of zo. - Ja of eerst de grote lijnen wat zou het beste? - Dat hangt er van af van het geval waarmee. - Op welke manier? - Wat bedoel je? - Nou hoe je praat enzo. - Kun je dan wat horen? - Waar ben ik? - Wie? - Jij? - Ja nu begrijp ik je wel ik had het kunkje nog niet omgedraaid bedankt! ----------- Emily (5): - Wij blijven aan tafel zitten. Wij zijn klootzakken! - Als Hugo de vader was dat vind ik veel leuker. - Hugo is stout dan kopen we een andere Hugo een meisje. - Blijf je bij me slapen? - Waarom woon je hier niet? - Hoe heette die zus ook al weer? 0 ja; Manon! ----------- - Mag ik naar zee? - Ja maar ga je niet in 't water lopen? - Ook niet op het water? - Kijk ik loop op het zand ik zak er niet door! ----------- - Wil je koffie? - Ja. - Hè nu moet ik weer koffie maken. Zo krijg ik nooit rust. Jullie zitten daar maar lekker. Héla uit mijn keuken niet voor mijn voeten lopen. Ja wil je wel eens ophouden met geluiden te maken uit die keuken nu is het welletjes. Kun je niet zachter? Of tenminste niet zo onregelmatig steeds van die verrassingen dat klinkt zo zenuwachtig. Waarom niet wat mooier je hoeft toch niet expres lelijke geluiden te maken? Nou dan! ----------- ik sliep nog even in en voor ik er erg in had begon ik te dromen van donald duck en de neefjes. maar ik kon niet meer terug : ze hadden al een doelpunt gemaakt. ----------- grootvader is gestorven vannacht vanmorgen hebben ze hem weggebracht sindsdien is niemand binnengegaan de radio staat nog altijd aan. ----------- zit op bril beweegt pleeborstel versnelling sprookje pakt viool spelhouding en wacht zodra plast meteen toongeven aanhouden en loslaten loslaten is ophouden ----------- liep kamer uit ging niet wolk dwars om me heen binnen wachten andere dingen om het wachten te verbergen wolk gunstiger vorm smal hoog de lengte deed er immers niet toe? op straat gebeurt dat de wolk omhoog wil onrustig vaak met voorkant twee straten ver een hoek om soms hoog tot boven de stad. nietwaar meestal is hij niet groter dan mezelf koud hard beter thuislaten legt hij zich rustig om me heen zonder de anderen aan te raken. stiekem laat ik hem groter worden raakt per ongeluk iemand of iemand steekt zijn hoofd erin nog erger: schrikt een beetje! waarschuwt anderen die ook gaan kijken gauw weer terugtrekken soms expres een beetje te laat blozen en zweten. ----------- Kaal Tijd Gortdroge kou in witgrijs van stilte Hangend vingerspan boven ijstoetsen met ivoren afstoot start strekking beweeg van reactie kort en plots buigt zacht door onder aangedreven snaar en stopt onder gewuif van achtergrond: een eerste blad elders begon eerder al lichtdruppel splitst in geluid dat reist diagonaal trekt hoeken scherpt tot valt in nieuwe druppel waardoor eerste 1 kleur verschiet nu zoeken naar uiteengehaalde vorm van macht de tegenbeweging van het eenrichting der entropie het opwinden van de veer; veer strak dan stop. hoe beleefd doordringen energievormen in wederzijds vertalen laten we ons daar verrassen ! twee mensen judoschaakdans-stomp een valt twee weet niet wat ook dans met schrikvechten en schreeuw valt tegen instrument lamp stuk en één tussen publiek deelt klappen en lakens voorlopig genoeg meteen zeer estetisch licht & dans of 't echt is gauw doorspuiten spoelen reinigen dus ook de angst brengen morgen de eenzaamheid in de ochtend de lege dozen laten zien in grijs gepakte trieste elegantie geen plezierig iets geen ernst eerder geen houvast kou en ongezel geen avond uit of met boodschap: alleen de wind aangeven de ijzige mist andere helft : huiswerk ----------- - Kataleen Kataleen takelijnen overtalen! - Nee spirnte ze in met labeke verniets over een andere bostel. - Kataleen nee! Nogweer maar 't wirst alleegter taner de veulig al op de dijngorden toe en de bomeltjes op het fletse Nee tavent was geurig teveel voor enereis. Twas toggel niet makkig elkerdagen lezevel. Bezigen vademen en nalles nou dat vieltog ten nietig en tweesperweek de schrikkels over de degel dat wastig evenwel of netig soms? Zo bij de rikken dat genoeg nog welig maar vooraleer wastig aamegaper. Nou en dangrip jettewel weer voor zover genegen voor de dag. - Verdiest dijne Katijne nog voriger te daan? rakelde opeer te male. Niemen geluiterd ook nade verhaling nie. - Nou kommet da nit eens ten twede. - Maggel wirnit da vorgenmaal of weer waker? Zo degele gedag dor zonader pauden. Je kanterstellen hoe dikker van woordenpegel totenzoffer genoeg gezogen! ----------- oud versje speelman zwervend door de bossen als gij soms een fluitjen zoekt snijdt er een van pijpekruid en blaast erop zoals het moet schuif met uw voeten door de blaren voor paddestoelens morgenstond Zij zijn u dankbaar als zij horen de schone klanken uit uw getuiten mond schud met uw schouders struik en geboomt laat horen uw fluit opdat allen komet die het horen wil heel het bos is uitgelopen niets blijft over geschiede Gods wil! ----------- al die uren van niets doen verloren? gerrit kouwenaar achter zijn ijzeren buro knijpt ogen samen vingers aan sigaret bril snor zeer aanwezig ach lief honde-hoofd wat doet-ie daar nou? ----------- kleveren bijvoorbeeld: deksel van de kist gespijkerde lijnen geel spijkertje of blauw rood oranje oker gele kraal blauwe knikker ----------- we hadden het niet meer wervelen is tamelijk vervelend namelijk als je je mateloos verveelt niet meer weten wat te zijn te hebben. daarom dan ook: we hadden het niet meer. ----------- bezoek aan de gevangenis ingang zoekt bezoekers al ver voor of achter aan het eind van de tunnel het begin van de dag de leuning ligt midden op de treden en houdt me tegen na herhaald aandringen kom ik boven en vraag de man waarom waartoe achter hem zegt waarom niet wat harder wat porren en poken onder de kap verdelen bezoekers zich over de ruimte dringen soms samen om een aanleiding een kern een persoon verkiezingen wisselen de samenstellingen het ergst zijn de mensen die bij een groepje horen zoals wij bij het groepje naast mij hoort een lange domme man als hem iets gevraagd wordt geeft hij goede antwoorden lijkt het zodat hij de kern wordt zijn colbertjasje blijkt om me heen gesloten te zitten zodat waar ik ga hij ook en het groepje ook als ik het door heb ben ik los ----------- Vanuit de verte zagen we hem al zitten zijn rug gestrekt de handen recht voor zich uit het hoofd soms een beetje opzijbuigend. Hij sprak: - Het zijn die oude ambachten die mij interesseren die bijna uitgestorven disciplines waarbij men in zeer nauw contact staat met elementaire materialen en krachten. Hout Yzer Vet Wind en Waterkracht. Hij schoof met beide handen zijn leren mauwloze vest naar achter waarbij een brede riem vrijkwam waaraan een bos sleutels waaraan onder andere een stuk vettig leer. Met kennersblik keek hij naar de lucht en besloot dat het geraden was snel naar binnen te gaan. Binnen bestond uit een aantal platforms halve verdiepingen van planken met daartussen ruwhouten trappen en ladders. Op sommige vloeren stonden werktuigen een weefgetouw met ruwe stof een etspers las-apparatuur. Tegen de wanden en tussen de balken waren voorraden opgetast boomstammen ijzerbalken. Geuren van ijzervijlsel zaagsel vet en lijm. ----------- En ja daar kwam ze aan de Duitsche Adèle. Babs veerde omhoog. Rienk schoof een klein tafeltje aan. Harry ! Op mijn dure brocaatschoentjes? Ze keek hem aan. De picnickmand stond uitgespreid op een wit servet. Nu kloppen we helemaal niet. Hij boog zijn bovenlijf voorover in haar richting. En slingerde die fantastisch in de lucht. Hij keek van haar weg. Ze ging op de vacht voor het bed zitten. Babs speelde met haar lange snoer kralen. De Reus plantte zijn lorgnet op zijn neus keek. Hij veegde zijn voorhoofd af. Kocht ze een grote bos tulpen. Het was meneer Jansen ! (onderschriften bij tekeningen in "Kwikzilver" van Cissy van Marxveld) ----------- de behoefte zinnen te schrijven als: Achter de openstaande deur stonden de gereedschappen. Ik stond op en liep naar buiten. Onderaan de blinde muur groeide onkruid. Boven het veld hing een warme lucht. Op de bodem van de luchtzee verlaten bellen de monden der mensen om op te stijgen en uit het oog te verdwijnen. Ik reisde naar een afgelegen station en bleef daar enkele uren op een bank in de schaduw zitten schrijven. Wat schrijf je toch? ----------- de moed opgegeven ! op de achtergrond die grijze moed de onkwetsbaarheid het genieten van de pijnlijke leegheid. het gedraaf van gisteren en anderen belachelijk gevonden. wat te doen anders dan de toegemeten tijd zo langzaam mogelijk voorbij te laten gaan; tijdelijke schijndoelen nog wel aan willen nemen maar zonder geest onverschillig. de afhankelijkheid van taken en mensen licht voelen drukken schrijnen maar er niets aan doen dan het gevoel ondergaan lam. - wat meer details ! de houding van mensen aanvankelijk terughoudend verlegen onhandig. even later na selectie een snel en grondig contact bij enkelen. weer later de terugslag alleen gebeuzel geen werk geen boodschap maar te langzaam weer afbreken. blijven zeuren erop leunen drukke leegte. -wat meer details graag ! ----------- Nee want dat hebben we al vaker gezien. Je hebt een groepje en iedereen wil wel wat maar wat dan? Maar het gemiddelde wil niemand. Ja je luistert naar elkaar je verbetert elkaar je verandert je wilt wat anders en dan wil iedereen weer wat anders. Ervaring rijker vergissing bij de vleet. Maar het historisch besef dan? Dat heet helemaal niet zo! ----------- ja! zo zie je nog eens wat! hadden we toch een pet voor tien balgooiers en honken dat we deden. en blakken dat het een muts was wisten we al maar wie had dat ooit gedacht? wij tennisten tenminste en misten immers? en van vangen hadden we anders alles gesnapt. nou dan! ----------- Een boek dat helemaal over zichzelf gaat een voorwerp dat niet naar buiten wijst maar met woorden van buiten naar binnen. Een object een landkaart. Waar je in bladert om de onderdelen te leren kennen. Een boek waarmee de lezer zich het lezen bewust wordt niet een boek dat het lezen beschrijft dat is een ander. Een ander boek is dat je aanzet tot het dichtdoen ervan. Er zijn ook twee boeken die elkaar beschrijven. Over deze boeken en de lezer die ze leest is een boek te schrijven over het schrijven van dat boek ook. Je kunt ook een boek overschrijven. Of een boek als onderlegger gebruiken bij het schrijven. Dit heb ik nu opgeschreven. Laatste zin ook (deze) die dus niet op deze bladzij thuishoort. Dit gaat niet over de functie van het boek in het leven of wat het leven is of wat is is. Je kunt immers ook wat anders doen? Of niet? -----------